Oedeemtherapie

.

Oedeemfysiotherapie

Oedeemfysiotherapie is voor mensen die last hebben van een (lymf) oedeem en de gevolgen ervan voor hun gezondheid. Lymfoedeem is een aandoening die veroorzaakt wordt door het niet goed functioneren van het lymfsysteem. Hierdoor wordt het vocht onvoldoende uit de weefsels afgevoerd.  Oedeem kan een gevolg zijn van kanker, bloedvatproblemen, littekens, bestraling, chemotherapie, een operatie of een ongeval. Hierdoor kunnen de lymfevaten beschadigen met vochtophopingen als gevolg.

De oedeemfysiotherapeut probeert de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met verschillende soorten oefentherapie en massage . Dit zorgt ervoor dat het vocht beter wordt afgevoerd.

Naast het verminderen van oedeem, wordt aangeleerd zelf te behandelen.

Een persoonlijk aangepast beweegprogramma kan worden gevolgd, om weer sterk en fit te worden.

Oedeemfysiotherapie kan zinvol zijn in bijvoorbeeld de volgende gevallen:

Bij vochtophoping en daardoor zwelling in uw lichaam. Zwelling kan voorkomen in een arm of been, maar ook elders in het lichaam.

Als u littekenweefsel heeft dat verkleefd is en strak aanvoelt. Littekenweefsel kan een stekende pijn geven en bewegingsbeperkingen.

Bij pijnlijke en gezwollen benen, het zogenaamde lipoedeem.

Wanneer u graag wilt leren hoe u uzelf kunt behandelen bij klachten van oedeem.

Kracht en conditie opbouwen bij aangeboren of lipoedeem (primair oedeem).

Na operatie, chemotherapie en/of bestraling (secundair oedeem).